رازهای پنهانی سئو که هیچ‌کس به شما نمی‌گوید!

 سئو چیست؟

 seo مخفف Search engine optimization

به معنای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو گوگل است. هدف از سئو بهبود رتبه سایت در نتایج سرچ و افزایش ورودی و ترافیک سایت بوده که در نهایت به افزایش بازدید سایت ما منجر می‌شود.

اهمیت سئو در دنیای امروز:

در دنیای دیجیتال امروزی که فروشگاه‌های آنلاین به‌سرعت در حال گسترش هستند، رقابت برای جذب مشتریان بسیار شدید است. سئو ابزاری قدرتمند است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا در این رقابت پیروز شوند. با سئو شما می‌توانید:

  • ترافیک وب‌سایت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.
  • اعتبار برند خود را تقویت کنید.
  • از رقبا پیشی بگیرید.
  • مشتریان هدف خود را جذب کنید.
  • هزینه‌های تبلیغات را کاهش دهید.

انواع سئو:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سئو نیز انواع مختلفی دارد و به سه دسته اصلی: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال طبقه می‌شود. این دسته‌بندی به ما کمک می‌کند تا استراتژی سئو مؤثری را برای بهبود رتبه‌بندی سایت خود در موتورهای جستجو داشته باشیم. در ادامه انواع سئو و زیرشاخه‌های مربوط به هر نوع را برایتان شرح داده‌ایم:

سئو داخلی یا on-page :

سئو داخلی یا آن پیج به مجموعه اقداماتی که ما بر روی صفحات خود برای بهینه‌سازی عناصر موجود در آن انجام می‌دهیم سئو داخلی یا آن پیج گفته می‌شود که شامل:

عنوان صفحه (تگ تایتل):

  • این تگ ویترین کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی گوگل است. تگ تایتل کوتاه اما قدرتمند است و همان متنی است که درد دید اول کاربران می بینند. هتر است از عناوین جذاب استفاده کند تا بتوانید مخاطب را ترغیب کنبد که برروی سایت شما کلیک کند.حواستان باشد تگ تایتل را طولانی انتخاب نکنید! حداکثر 70 کاراکتر برای این تگ کافی است.

توضیحات متا (متا دیسکریپشن):

متا دیسکریپشن خلاصه‌ای مفید و جامع از محتوای شما است که در زیر تگ تایتل برای کاربران نمایش داده می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا به‌سرعت اندک اطلاعاتی در مورد محتوای درون سایت شما به دست آورند. علاوه بر انتقال اطلاعات به کاربر متا دیسکریپشن به موتورهای جستجو گوگل کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای صفحه شما داشته باشند.

کلمات کلیدی:

کلمات کلیدی در واقع عباراتی هستند که کاربران سرچ می‌کنند و به اطلاعاتی در مورد آنها نیاز دارند. تحقیق کلمه کلیدی در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به موتورهای جستجو گوگل کمک می‌کند تا بدانند که محتوای سایت شما در چه موردی است و  آن را به کاربرانی که به دنبال آن موضوع هستند نشان می‌دهد.

بهینه‌سازی:URL

در انتخاب URL باید به این موضوع توجه کنید که URL شما باید کوتاه و مفید باشد. مفیدبودن به معنای این است که ساختار url شما باید دارای کلمه کلیدی و توصیفی از محتوای درون صفحه شما داشته باشد.

ساختار صفحات:

ساختار صفحات به معنی گذاشتن تگ‌های مختلف برای تیترهای محتوا است که سبب نظم و ساختاربندی محتوای شما می‌شود. در این بخش گذاشتن فهرست برای مطالب عنوان شده به درک بهتر و خوانایی بهتر محتوای خود کمک می‌کند.

محتوای باکیفیت:

نوشتن محتوایی که بتواند به طور کامل نیازها و تمام اطلاعات موردنیاز کاربران را در اختیارشان قرار دهد بسیار مهم است. به این نکته توجه داشته باشید که محتوا ارزشمند و منحصربه‌فرد تولید کنید و همواره در حال به‌روزرسانی سودبخش محتوای خود باشید.

بهینه‌سازی عکس:

اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که عکسی انتخاب کنید که با محتوای درون سایت شما ارتباط داشته باشد. بعد از آن باید برای تصاویر خود متن توصیفی بنویسید و از کلمات کلیدی در تگ alt استفاده کنید. یکی از نکات مهم دیگر فشرده‌سازی فایل‌های گذاشته شده در صفحات سایت به‌منظور افزایش سرعت سایت است.

لینک‌سازی داخلی:

آخرین موردی که در سئو داخلی باید به آن توجه کنید. لینک‌سازی داخلی  یا ارتباط‌دادن بین صفحات سایت از طریق لینک‌سازی است. در این روش با لینک‌سازی داخلی به کاربران کمک می‌کنیم راحت‌تر بین صفحات مختلف سایت ما حرکت کنند و اطلاعات موردنظر خود را دریافت کنند.

سئو تکنیکال:

اقدامات فنی ای که شما روی وب‌سایت خود به‌منظور بهبود رتبه در گوگل انجام می‌دهید. سئو تکنیکال گفته می‌شود. سئو تکنیکال شامل:

  • سرعت بارگذاری سایت
  • امنیت سایت
  • منظم‌کردن لینک‌های شکسته
  • عدم محتوای تکراری
  • خارج‌کردن وب‌سایت از حالت no index
  • فعال‌کردن سایت مپ یا فهرست برای وب‌سایت
  • No index کردن صفحات غیرضروری
  • بررسی کد صفحات
  • استفاده از سرچ کنسول
  • طراحی بهینه برای موبایل و دسکتاپ

 

سئو خارجی:

هدف از سئو خارجی تبلیغات و برندسازی است و به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که برای معرفی و تبلیغ سایت خود انجام می‌دهیم و شامل:

  • بازاریابی محتوا: تولید محتوای باکیفیت و انتشار محتوا در وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دیگر
  • لینک‌سازی خارجی: دادن لینک از سایت خود به سایتی دیگر یا بلعکس.
  • سوشال سیگنال: تعامل با کاربران در فضای اینستاگرام، یوتیوب، توییتر
  • سئو محلی: ثبت محل کسب‌وکار در گوگل‌مپ
  • روابط‌عمومی آنلاین: مشارکت در انجمن‌های مربوط به حوزه خود و انتشار اخبار مربوط به کسب‌وکار خود در سایت‌های خبری

انواع روش‌های سئو

سئو سایت به‌منظور بهینه‌سازی  و نمایش سایت در صفحه اول گوگل و رتبه بالاتر انجام می‌شود. برای رسیدن به این هدف روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

سئو کلاه‌سفید:

سئو کلاه‌سفید روشی است که مطابق با قوانین موتورهای جستجو گوگل است ,بهترین تکنیک در سئو محسوب می‌شود. سئو کلاه‌سفید شامل: تحقیق کلمه کلیدی، سئوی محتوا، بهینه‌سازی تصاویر، لینک‌سازی داخلی و… می‌شود.

سئو کلاه‌سیاه:

سئو کلاه‌سیاه روشی است که خلاف قوانین موتورهای جستجو گوگل اقداماتی انجام می‌گیرد. این اقدامات غیرمجاز هستند و معمولاً منجر به جریمه و پنالتی شدن سایت می‌شوند و شامل:

  1. خرید لینک در سئو خارجی
  2. استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی
  3. پنهان‌کردن محتوا
  4. محتوای تکراری یا سرقت شده
  5. تولید محتوا باهوش مصنوعی
  6. ریدایرکت مخفیانه
  7. اضافه‌کردن لینک سایت در بخش کامنت‌های سایت‌های دیگر

کلاه خاکستری:

کلاه خاکستری همان کلاه‌سیاه است؛ ولی گوگل هنوز آن را تشخیص نمی‌دهد. سئو کلاه خاکستری شامل: خرید رپورتاژ آگهی، کامنت گذاشتن برای خود، خرید منقضی شده، لینک دادن به سایت خود و…. می‌شود.

مراحل سئو:

برای‌آنکه سایتی را سئو کنیم نیازمند طی‌کردن پروسه سئو آن سایت هستیم. دقت کنید که عملکرد خوب شما در این زمینه و انجام تک‌تک این مراحل می‌تواند شما را به صفحه اول و کسب رتبه بالا برساند. مراحل سئو سایت به شرح زیر هستند:

  1. تحقیق کلمه کلیدی: مهم‌ترین کار و پایه و اساس سئو تحقیق کلمه کلیدی است. ما با تحقیق کلمه کلیدی برای سایت متوجه می‌شویم که مخاطب ما به چه چیزی نیاز دارد و بتوانیم باتوجه‌به شرایط خود کلمات را اولویت‌بندی کنیم و از کارکردن بر روی کلمات نامناسب اجتناب کنیم.
  2. محتوای گیرا و مخاطب‌پسند: بعد از اینکه لیستی از کلمات کلیدی را تهیه کردیم باتوجه‌به آنها به سراغ تولید محتوا می‌رویم و برای هر تیتر محتوایی منحصربه‌فرد و مفید می‌نویسیم. دقت داشته باشید تولید محتوایی که کاربرپسند و سودمند باشد از اهمیت بالاتری برخوردار است. زیرا جلب رضایت مخاطبان هدف جلب رضایت موتورهای جستجوی گوگل است. پس محتوای خود را برای کاربر تولید کنید و نه صرفاً برای گوگل!
  3. سئو داخلی: سئو داخلی در واقع به معنی بهینه‌سازی عناصر داخلی سایت است که این عناصر داخلی شامل: بهینه‌سازی تصاویر، محتوا، عناوین، متا دیسکریپشن، لینک‌سازی داخلی و انتخابURLهای کوتاه، ساده و دارای کلمه کلیدی است. این موارد به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند.
  4. سئو خارجی: سئو خارجی همان‌طور که از اسمش پیدا است شامل اقداماتی می‌شود که در خارج از سایت خود انجام می‌دهیم. هدف از سئو خارجی تبلیغات و برندینگ است. یکی از کارهای مهم در روند انجام سئو خارجی لینک‌سازی خارجی است. لینک‌سازی خارجی ازآن‌جهت اهمیت دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت ما را معتبرتر ببیند و رتبه بهتری برای ما در نظر بگیرد. بعد از لینک‌سازی خارجی باید در با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و انتشار لینک سایت خود باعث افزایش ترافیک سایت شویم این کار می‌تواند به‌صورت غیرمستقیم روی رتبه سایت تأثیر بگذارد.
  5. سئو تکنیکال: بهینه‌سازی فنی یا سئو تکنیکال به مسائل پشت‌صحنه وب‌سایت می‌پردازد. برای انجام سئو تکنیکال ابتدا باید سرعت سایت خود را بررسی کنیم. سرعت لود سایت شما نباید بیشتر از 3 ثانیه باشد زیرا این زمان خارج از حوصله کاربر است و موجب ترک صفحه شما می شود. پس از بررسی سرعت لود باید ریسپانسیو بودن سایت خود را بررسی کنید. ریسپانسیو بودن سایت به این معنی است که طراحی و محتوای سایت باید به گونه ای تنظیم شود که بتواند خود را با اندازه های مختلف صفحه نمایش تطبیق دهد.
  6. مانیتورینگ و بهبود مستمر: سئو فرایندی مستمر است و شما باید به طور مداوم فعالیت سایت خود را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحلیلی سئو مانند: سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی کنید.

مزایای سئو:

سئو سایت برای کسب‌وکارها اهمیت ویژه‌ای دارد و به آنها کمک می‌کند تا در فضای دیجیتال موفق‌تر عمل کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای سئو پرداخته‌ایم:

  • افزایش ترافیک وب‌سایت: بالاتر بودن جایگاه سایت شما سبب افزایش ورودی و در نتیجه ترافیک بیشتر سایت شما می‌شود.
  • افزایش اعتبار و اعتماد: داشتن رتبه بالا به معنی با اعتماد تر بودن و معتبرتر بودن وب‌سایت شما تلقی می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های بازاریابی: سئو ترافیک ارگانیک به شما می‌دهد و موجب کاهش هزینه تبلیغات شما می‌گردد.
  • بهبود نتیجه کاربری: سئو سبب بهبود ساختار سایت، دسترسی آسان‌تر به محتوا و سرعت بارگذاری سایت شما می‌شود که تمام این موارد به تجربه کاربری بهتر منجر می‌شود.
  • افزایش نرخ تبدیل: ترافیک جذب شده توسط سئو هدفمندتر است و ازاین‌رو احتمال تبدیل کاربران به مشتریان را برای سایت شما افزایش می‌دهد.
  • نتایج طولانی و پایدار: با بهبود مستمر سئو می‌توانید در مدت طولانی رتبه‌های بالا را حفظ کنید.

ابزارهای سئو

ابزارهای سئو برای تحلیل، بررسی عملکرد و بهینه‌سازی وب‌سایت مورداستفاده قرار می‌گیرند

در جدول زیر به برخی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو  اشاره شده است:

 

نام ابزار کارایی
گوگل سرچ کنسول سنجش عملکرد سایت، مشکلات فنی، ایندکس صفحات و گزارش مربوط به کلمات کلیدی
گوگل انالیتیکس بررسی ترافیک سایت، رفتار کاربران، نرخ تبدیل و…
Ahrefs تحقیق کلمه کلیدی، تحلیل بک‌لینک، ردیابی رتبه، تحلیل رقبا
SEMrush تحلیل رقبا، تحقیق کلمات کلیدی، مانیتورینگ رتبه و بهینه‌سازی محتوا
GTmetrix بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت و ارائه راهکارهایی برای بهینه‌سازی عملکرد وب‌سایت
Keyword Planner تحقیق کلمات کلیدی و برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی
Moz تحلیل بک‌لینک، تحقیق کلمات کلیدی، ردیابی رتبه و آنالیز سئو تکنیکال

 

وتورهای جستجو پر استفاده در سئو
وتورهای جستجو پر استفاده در سئو

موتورهای جستجو پر استفاده در سئو :

موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که افراد برای یافتن اطلاعات، محصولات،  خدمات و دیگر محتواها از آنها استفاده می‌کنند در تصویر زیر برخی از پراستفاده‌ترین موتورهای جستجو اشاره شده است.

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

اینترنت هر روز با حجم عظیمی از صفحات وب جدید روبه‌رو می‌شود. موتورهای جستجو برای پیداکردن و مرتب‌کردن این‌همه اطلاعات به قوانین پیچیده‌ای نیاز دارند. سئو مثل یک راهنما به این موتورها کمک می‌کند تا صفحات مهم‌تر و مرتبط‌تر را تشخیص دهند و به کاربران نشان دهند. علت بعدی نیاز به سئو ای است که موتورهای جستجوی گوگل هنوز کامل نیستند و نمی‌توانند معنی کلمات را به‌درستی بفهمند. سئو با کلمات کلیدی و ساختار مناسب سبب درک بهتر موتورهای جستجو می‌شود. آخرین دلیل این است که رضایت گوگل در گرو رضایت کاربران است و سئو با بهبود کیفیت محتوا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهترین پاسخ را به کاربران ارائه دهند.

 

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل:

در چند سال گذشته اگر برای جستجوی مطلبی به گوگل مراجعه می‌کردید با انبوهی از اطلاعات تبلیغاتی، غیرمرتبط و آزاردهنده مواجه می‌شدید که نه‌تنها نیاز شما را برطرف نمی‌کرد؛ بلکه بیشتر سبب آزار و اذیت شما می‌شد. گوگل از یک جایی به بعد تصمیم به ارائه پاسخ درست و رفع نیاز کاربرانش کرد و برای این کار دست به ساخت الگوریتم‌های متفاوتی زد که هرکدام وظیفه خاص خود را برعهده دارند در ادامه برخی از این الگوریتم‌ها و کارایی آنها را برایتان معرفی می‌کنیم:

 

الگوریتم هدف
الگوریتم پاندا مبارزه با محتوای تکراری و بی‌کیفیت
الگوریتم مرغ مگس‌خوار درک مفهوم کلمه
الگوریتم کبوتر بهبود نتایج محلی بر اساس موقعیت کاربر
الگوریتم دزد دریایی مبارزه با سایت‌هایی که قانون کپی‌رایت را نقض می‌کنند
الگوریتم پنگوئن مبارزه با سایت‌های که لینک‌سازی غیرطبیعی دارند
الگوریتم کافئین ایندکس سریع مطالب سایت‌ها
الگوریتم سندباکس مطمئن شدن از خوب‌بودن و اسپم نبود سایت
الگوریتم دنس دادن شانس به سایت‌هایی که رتبه خوبی ندارند هدف از آن بررسی رفتار کاربران با سایت شما است

شغل سئو و مسیر پیشرفت

هرآنچه که از ابتدای مقاله برایتان توضیح داده‌ایم فرایند و پروسه کاری یک کارشناس سئو است. در واقع کارشناس سئو  باعث می‌شود وب‌سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل بالاتر نمایش داده شود. خوشبختانه امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین شغل سئو آینده درخشانی در پیشرو دارد. با افزایش پیشرفت تکنولوژی، فرایند سئو پیچیده‌تر شده و نیاز به متخصص سئو افزایش می‌باید. برخی بر این تصورند که سئو جزو مشاغل پردرآمد و امن طلقی می‌شود که این ادعا تا حد زیادی درست است و بستگی به عوامل زیادی مثل: تجربه، مهارت، اندازه پروژه، نوع کسب‌وکار، داشتن به‌روزترین اطلاعات و داده‌ها و شبکه‌سازی دارد.

 

تفاوت سئو با گوگل ادز:

سئو درواقع فرایندی برای بالابردن رتبه سایت به‌صورت ارگانیک است که این کار با تولید محتوای خوب و بهینه‌سازی سایت کم‌کم باعث بالابردن جایگاه شما شده و ازاین‌رو افراد بیشتری شما را پیدا می‌کنند. فرایند سئو زمان بر تر از گوگل ادز است؛ اما نتایج سئو پایدارتر از گوگل ادز هستند. در گوگل ادز با پرداخت هزینه می‌توانید تبلیغ سایت خود را برای افرادی که آن کلمه را جستجو می‌کنند نشان دهید. گوگل ادز بسیار سریع‌تر از سئو به شما نتیجه می‌دهد و به همان نسبت هزینه بیشتری برای شما در بردارد.

 

میزان درآمد سئو:

میزان درآمد کسب کرده از سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل: میزان مهارت شما، نوع همکاری، اندازه پروژه و مهارت‌های جانبی مانند برنامه‌نویسی، طراحی وب‌سایت و… می‌شود.

اما خواسته باشم از تجربه خودم بگم در این سال ها دارمد سئو در ایران همین الان بین 7 میلیون تومان تا 100 میلیون می تونید دربیارید

مشکلات رایج سئو:

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) یک حوزه پیچیده و در حال تکامل است. حتی باتجربه‌ترین متخصصان سئو نیز ممکن است در طول پروژه‌های خود با موانعی روبرو شوند. در این بخش، به بررسی برخی از چالش‌های متداول در سئو می پردازیم.
  • محتوای بی‌کیفیت و تکراری
  • استفاده نادرست از کلمات کلیدی
  • سرعت پایین بارگذاری سایت
  • ساختار داخلی ضعیف سایت
  • بهینه نبودن سایت برای موبایل
  • نبودن و یا کمبود بک‌لینک
  • لینک‌های شکسته
  • عدم بهینه‌سازی برای جستجوی محلی
  • دسته‌بندی نادرست
  • مشکلات تایتل‌ها و تگ‌ها
  • خطاهای دسترسی و ایندکس سایت

اینها فقط برخی از مشکلات رایج سئو سایت هستند. با رفع این مشکلات می‌توانید به بهبود رتبه سایت خود و رضایت بیشتر کاربران دست پیدا کنید.

آموزش سئو را از کجا شروع کنیم؟

اگر قصد یادگیری سئو را دارید و نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای یادگیری سئو ابتدا باید اصول پایه‌ای سئو را فرابگیرید. برای شروع می‌توانید از مطالب وبلاگ‌ها و مقاله‌های آموزشی که در مورد یادگیری سئو هستند کمک بگیرید. در گام بعدی نیازمند آموزش آنلاین هستید که برای این مورد می‌توانید از آموزش‌های رایگان یوتیوب کمک بگیرید و یا در دوره‌های آنلاین آموزش سئو  شرکت کنید. آخرین مرجعی که می‌توانید از آن برای یادگیری سئو استفاده کنید کتاب‌ها هستند کتب بسیاری در زمینه آموزش سئو تألیف شده‌اند می‌توانید آنها را بخوانید و اطلاعات خود را افزایش دهید.

چقدر زمان می‌برد تا سئو یاد بگیریم؟

مدت‌زمان یادگیری سئو بازه زمانی خاصی ندارد به عناصر بسیاری بستگی دارد. روش یادگیری، میزان مهارت شما، زمان آموزش، میزان تلاش و گستردگی حوزه سئو از عوامل مهم تأثیرگذار در مدت‌زمان فراگیری دانش سئو است.

 

سخن پایانی:

سئو یک علم پویا و در حال تکامل است. برای موفقیت در این حوزه باید همواره به‌روز باشید و از آخرین تکنیک‌ها و الگوریتم‌های آن آگاه باشید. شما با استفاده از این استراتژی قدرتمند می‌توانید به رشد کسب‌وکار خود کمک کنید و سبب افزایش فروش، جذب مشتری و ارتقای برند خود شوید. سرمایه‌گذاری بر روی سئو آینده کسب‌وکار شما را تضمین می‌کند. از شما متشکریم که تا اینجای این مقاله همراه ما بوده‌اید، امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد تا اطلاعات مفیدی در جهت یادگیری مفهوم سئو و آشنایی شما با این مسیر پر پیچ‌وخم برداشته باشد.

 

محتوای باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

 محتوای باکیفیت، اصیل، مفید، مرتبط با کلمات کلیدی و جذاب برای مخاطب است.

چگونه سرعت لود سایت را بهبود بخشیم؟

با بهینه‌سازی تصاویر، کاهش حجم فایل‌ها، استفاده از کش و فشرده‌سازی کدها می‌توان سرعت لود سایت را افزایش داد.

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج سئو دیده شود؟

مدت‌زمان مشاهده نتایج سئو به عوامل مختلفی مانند رقابت در کلمات کلیدی، کیفیت وب‌سایت، و تعداد تغییرات انجام شده بستگی دارد. معمولاً چند ماه تا یک سال زمان لازم است تا نتایج قابل توجهی حاصل شود.

چگونه بک‌لینک‌های باکیفیت ایجاد کنیم؟

برای ایجاد بک‌لینک‌های باکیفیت، می‌توانید از روش‌هایی مانند تولید محتوا مهمان، مشارکت در انجمن‌ها، همکاری با اینفلوئنسرها و ساخت لینک‌های طبیعی استفاده کنید.

 

 

 

جوادمیرزایی

جوادمیرزایی

متخصص سئو و طراحی سایت و تولید محتوا

نمونه کارهای من

×
واتساپ
تلگرام
اینستاگرام
تماس صوتی
پیامک
اگر سوالی دارید من هستم!